محمدآبادحرماگی

محمدآبادحرماگی

معرفی پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری روستای زیبای محمدآبادحرماگی
محمدآبادحرماگی

محمدآبادحرماگی

معرفی پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری روستای زیبای محمدآبادحرماگی

موملایی داروی طبیعت بلوچستان

شیلاجیت و یا مومیایی، که عوام بآن موملایی گویند، نوعی از رطوبت معدنی شبیه (myemu or mummy) است، که از کوه خارج شده و بعد منجمد میگردد. این ماده قهوه یی رنگ و متمایل به رنگ سیاه، که بصورت خودجوش آنهم در فصل بهار در مغاره ها وشکستگی های کوه ها ویا از سقف غار ها تراوش و بعضاً به زیر میچکد.


خواص موملایی

موملایی (مومیایی) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

کلمه مومیایی ( موملایی ) یونانی است ، ماده ای است شمیایی که به مقدار بسیار کم از شکاف سنگ های کوهستانی بعضی از نقاط زمین خارج می شود.

عده ای از پزشکان سنتی منشاء آن را بعضی از گیاهان دارویی میدانند که در طول تاریخ عمر زمین به عللی در لابلای سنگ ها حبس شده و پس از تخمیر به تدریج سیلان یافته و از شکاف سنگ ها خارج می شود . عده ای دیگر نسبت به منشاء آن نظرات دیگری دارند.
مومیایی دارویی است کمیاب و ذی قیمت . بهترین نوع مومیایی آن است که از کوه های داراب استان فارس و کوه های دیگری مانند کوه های کهکیلویه و اسطهبانات بدست می آید .

و مرغوبترین آن نوعی است که سیاه ، صاف و براق و نرم بوده ، بوی بد نداشته و آغشته به خاک نباشد . خواص دارویی مومیایی تا چهل سال باقی می ماند .

آزمایش شناخت موملایی اصل و خالص ( تشخیص مومیایی اصل )

اگر آن را در دست بگیرید باید به زودی نرم گردد (مانند موم خالص زنبور عسل ) و به دست آغشته شود.

اگر به پای شکسته مرغ مومیایی اصل بمالید و آن پا را ببندید و قدری مومیایی اصل هم به او بخورانید ، پای شکسته در مدت چهل هشت ساعت بهبود می یابد.

طبع موملایی گرم و خشک است .

خواص درمانی موملایی ( خواص مومیایی )

۱ – آن را بخورید قدرت نفوذ آن در بدن و بافت ها بسیار زیاد است و سلولهای بدن را تقویت می کند ، مفرح و مقوی کلیه و اعضای بدن است . کلیه اخلاط بلغمی و سرد مزاج بدن را متلاشی کرده و دفع می کند . برای درمان بیماری رعشه ، ناراحتی های رطوبتی رحم و ثقل (سنگینی) زبان بسیار مفید است . سکته های سخت علاج را مداوا می کند . خونریزی های معده و اثنی عشر و خونریزی شش ها را قطع می نماید .

۲ – دو مثقال مرزنجوش را بجوشانید بعد یک حبه موملایی را در آب صاف کرده آن حل کنید و بخورید ، سردرد های سرد مزاج را درمان میکند .

۳ – دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه موملایی را در آب صاف کرده آن حل کنید و بخورید ، لقوه ، فلج و سستی اعضاء بدن را درمان می کند .

۴ – مقداری از آن را در روغن زیتون حل کنید و در گوش بچکانید ، درد گوش را ساکت میکند و چرک آن را می خشکاند .

۵ – مقداری از آن را در آبغوره حل کنید ، بعد فتیله ای از پنبه را به آن آغشته کرده و در گوش بگذارید در صورتی که از مراکز عصبی نباشد و تجمع مواد در جلوی پرده صماخ مشاهده نشود ، ثقل صامعه را درمان می کند .

۶ – سه روز هروز مقداری از آن را با آب جوشانده عناب و سپستان مخلوط کنید و بنوشید ، سرفه های رطوبتی مزمن را درمان می کند .

۷ – آن را در آب زیره و رازیانه حل کنید و بخورید ، صدای داخل شکم ، نفخ شکم و ضعف معده و روده را برطرف می کند .

۸ – اگر آن را ضماد کنید و مقداری از آن را هم با زیره و رازیانه مخلوط کرده و بخورید ، دردی که از ضربه خوردگی قفسه سینه یا کبد یا دنده ها باشد را تسکین می دهد .

۹ – هفته ای دو بار هر مرتبه به مقدار دو حبه از آن را با روغن گاوی مخلوط کنید و بخورید ، بواسیر را درمان می کند .

۱۰ – افرادی که به ضعف قدرت تناسلی و سرعت انزال یا عدم نعوظ مبتلا هستند ، سه روز هر روز به مقدار یک جو موملایی را در چهل گرم عسل حل کرده و بخورند و کسانی که گرم مزاج هستند آن را همراه با آب میوه های سرد میل نمایند .

۱۱ – اگر استخوان شکسته باشد ، آن استخوان را سر جای خودش قرار دهید و قبل از بستن مقداری موملایی به آن بمالید و قدری از آن را هم هر روز بخورید ، به مدت کوتاهی شکستگی جوش می خورد .

۱۲ – مقداری از آن را در روغن بادام تلخ حل کنید و با آن موضع را ماساژ دهید ، درد زانو را تسکین می دهد .

۱۳ – آن را در روغن زیتون حل کنید و به پشت کمر بمالید ، سستی کمر که از شهوت رانی زیاد باشد را درمان می کند .

۱۴ – آن را در روغن خوراکی حل کنید و به موضع بمالید ، درد موضعی که از ضعف و بی قوه گی باشد را تسکین می دهد .

۱۵ – آن را در روغن شتر یا کوهان آب کرده شتر حل کرده و روزی سه مرتبه عضو را با آن ماساژ دهید و یک قاشق چایی خوری از آن را هم بخورید ، کوفتگی یا ضربه خوردگی عضو را درمان می کند.

۸ مورد از خواص موملایی:

عملکرد مغز:

ترکیبات متعدد موجود در موملایی ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد و حتی ممکن است به درمان آلزایمر نیز کمک کند.

یک مطالعه در مجله بین المللی بیماری آلزایمر نشان می دهد که موملایی به طور سنتی برای طول عمر و کندتر شدن فرآیند پیری استفاده می شود. ترکیبات آن ممکن است به کنترل اختلالات شناختی مانند آلزایمر کمک کند.

محققان انتظار دارند موملایی در جلوگیری از اختلالات شناختی تأثیر بگذارد، اما تحقیقات بیشتری برای کشف این قابلیت ها لازم است.

پیری:

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که اسید فولویک، یکی از ترکیبات کلیدی در موملایی؛ به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عمل می کند. به همین خاطر، استفاده از این ماده ممکن است به کاهش رادیکال های آزاد و آسیب سلولی در بدن کمک کند که دو عامل کلیدی در پیری هستند.

مکمل روزانه موملایی ممکن است در بعضی افراد موجب افزایش طول عمر و کندتر شدن روند پیری زودرس شود.

کم خونی:

کم خونی زمانی ایجاد می شود که خون سلول های سالم یا هموگلوبین کافی نداشته باشد. علل زیادی برای کم خونی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کمبود آهن اشاره کرد.

کم خونی ناشی از کمبود آهن می تواند علائم متعددی را در بدن ایجاد کند، از جمله:

ضربان قلب نامنظم
خستگی و ضعف
دست ها و پاهای سرد
سردرد

موملایی حاوی مقادیر بالای اسید هومیک و آهن است که ممکن است در درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن مفید باشد. با این وجود مهم است که قبل از مصرف مکمل، این گزینه را با یک پزشک بررسی کنید.

ضد ویروس:

طیف گسترده ای از مواد معدنی و ترکیبات موجود در موملایی نیز ممکن است به مبارزه با ویروس ها کمک کند. یک تحقیق در این زمینه نشان داد که موملایی می تواند بسیاری از ویروس های مختلف را در محیط های جداگانه، از جمله برخی از ویروس های هرپس را از بین ببرد.

محققان اظهار داشتند که اگر چه به نظر می رسد استفاده از این ماده موثر باشد اما مطالعات بیشتری برای تایید این ادعا نیاز است.

سرطان کبد:

مطالعات نشان می دهد موملایی می تواند با برخی از سرطان ها مبارزه کند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد این ماده باعث تخریب سلول های سرطانی در کبد می شوند.

همچنین موملایی جلوی تکثیر سلول های سرطانی را می گیرد. محققان خاطر نشان کردند که نتایج آنها نشان می می دهد موملایی دارای اثر ضد سرطان است، اما مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع لازم است.

سلامت قلب:

از آنجایی که موملایی می تواند فشار خون را پایین بیاورد، قادر است بیماری قلبی یا پرفشاری خون را کمتر کند. موملایی همچنین ممکن است از قلب محافظت کند و سلامت قلب را بهبود بخشد. مطالعات اخیر با استفاده از موش های صحرایی نشان داده است که موملایی اثر محافظتی بر روی قلب دارد.

مهم است که توجه داشته باشیم که موملایی ممکن است در برخی از موارد فشار خون را کاهش دهد و نباید توسط کسی که بیماری قلبی فعال دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

چاقی:

حمل وزن اضافی می تواند عضلات را از بین ببرد و بر استخوان ها فشار وارد نماید. یک مطالعه در مجله غذایی دارویی اشاره کرده است که افراد چاق به هنگام مصرف مکمل موملایی واکنش بهتری نسبت به سایر افراد به شرایط درمانی داشته اند.

محققان خاطر نشان کردند که موملایی به فعال شدن ژن ها در بدن کمک می کند. این ژن ها به عضلات اسکلتی کمک می کنند خود را به سرعت با تمرین جدید سازگار نمایند. این موضوع می تواند به معنای خستگی کمتر و قدرت بیشتری در طول زمان باشد.

باروری در مردان و تستوسترون:

موملایی برای افزایش باروری مردان نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک مطالعه ۶۰ مرد نابارور موملایی را دو بار در روز به مدت ۹۰ روز مصرف کردند.

پس از دوره آزمایشی، تقریبا نیمی از مردان که درمان را انجام دادند، افزایش کل تعداد اسپرم و تحرک اسپرم را تجربه نمودند، یا اینکه تعداد حرکت اسپرم به سمت تخمک بهبود یافته بود.

مطالعه دیگری در مورد توانایی موملایی برای افزایش سطح تستوسترون در داوطلبان سالم انجام شد. مردان ۴۵ تا ۵۵ ساله به مدت ۹۰ روز با موملایی درمان شدند. در پایان این دوره، محققان افزایش قابل توجهی در میزان کل تستوسترون مشاهده کردند.

در تاریخ طبابت علما و دانشمندان از موملایی بحیث یک دارو مفید و با اهمیت نام برده و برای تداوی و درمان امراض مختلف از قبیل : سرمازدگی ، تکالیف جهاز تنفسی ، نفس تنگی ، مرض شکر ، گرده ها ، استخوان ها ، توبر کلوز ، زخم معده ، روده ها ، سوختگی ، میرگی ، تکلیف های قلبی ، شتریس و غیره توصیه نموده اند .

در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از امروز ارسطو فیلسوف و دانشمند یونان به خصوصیات درمانی موملایی پی برده و برای معالجه بیماران از آن استفاده نموده بود.

” ابن سینا فیلسوف و طبیب نامدار درباره خصوصیات درمانی مومیایی چنین گفته است :

مومیایی برای درمان زخم معده ، جهاز تنفسی ، شکستگی و درد استخوان ها ، ناتوانی های جسمی مؤثر است ، به انسان انرژی میبخشد به دل ( قلب ) قوت زیاد میدهد . یکی از بهترین داروی های طبیعی شمرده میشود ” . البیرونی هم در آثار خود از مومیایی برای درمان امراض گوناگون توصیه نموده است .

جالب است بدانید که

مومیایی در اثر زحمات و تجارب هزار ها دانشمند و طبیب در طول اعصار جایگاه خود را منحیث یک داروی با ارزش و طبیعی تثبیت نموده و با اهمیت درمانی بسیار عالی در خدمت بشر می باشد . امروز متخصصین بهداشتی و مؤسسات داروسازی در کشورهای پیشرفته جهان در مورد مومیایی و اهمیت آن در طبابت به تحقیقات خویش ادامه “ Labor Paseher “ میدهند.

جوشیدن محلول آن در روغنها و ضماد آن جهت شکستگی اعضاء و ضرب دیدگی مفاصل و پاره شدن زردپی و ماهیچه در طب قدیم تجویز میشد و در طبابت برای التیام زخم و جراحات ، سوختگی روی جلد و شکستگی استخوان ها استعمال گسترده دارد . مومیایی در کم خونی نیز بسیار مؤثر است و هم برای کهنسالان مفید بوده از کسالت و ضعف آن ها میکاهد مومیایی مقاومت بدن را در مقابل امراض بالا می برد و رنگ پوست بدن را شفاف نگه میدارد . در ترکیب و شکل گیری مومیایی بعضی از انواع قارچ ها رل مهم را بازی میکنند که دارای خاصیت پنی سیلین می باشند.

نحوه استفاده از موملایی

با در نظرداشت خصوصیات بیمار، چگونگی امراض، متدها و شیوه های مختلف درمان وجود دارد. مومیایی را می توان در آب، شیر و یا چای مخلوط نموده و مطابق نورم های داده شده استعمال کرد و هم به شکل مرهم در جلد مالش داده می شود، در بعضی موارد با روغنی نباتی و حیوانی و یا عسل هم قابل مصرف می باشد.

نظر به وضیعت بیمار و ارگانیزم آن، با خوردن یا استعمال مومیایی مریض حس خوبی ندارد. مثلا برای درمان درد مفاصل بیمار در ابتداء بعد از مصرف مومیایی احساس کسالت مینماید،اما با سپری شدن دو یا سه روز وضعیت بیمار آهسته آهسته بهبود می یابد.

متد های درمانی مومیایی ارتباط مستقیم به وزن و سن بیمار دارد که مختصرا توضیح داده شده است:

تا 80 کیلوگرم وزن – 0،4 گرم (دو بار در روز)
از 80 تا 100 کیلوگرام وزن – 0،6 گرام (سه بار در روز)
از نه الی چهارده ساله 0،05 گر م
از چهارده سالگی تا سن بلوغ – 0،2 – 0،3 گرم

مومیایی مثل دیگر ادویه جات طبعیی در اوقات معین روز و شب استفاده می شود

طرز تهیه روغن موملایی

مقدار 5 گرم موملایی را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کرده و بعد از حل شدن در آب یه نیم فنجان روغن حیوانی (روغن گاو یا روغن گوسفند) اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید با خشک شدن آب روغن و موملایی با هم مخلوط می شوند که این روغن همان روغن موملایی است.

مضرات موملایی

مصرف موملایی به کسانی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمی شود این افراد باید با احتیاط مصرف کنند.


منبع : طبیعت سبز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد